Caretta caretta en Keri

19 augustus 2018 - Agios Sostis, Griekenland

Vandaag gaan we schildpadden spotten! we hebben een bootje gehuurd in Agios Sostis en gaan vroeg op pad.

We zijn op alles voorbereid en gaan uitgerust met een fles prosecco op pad!

Agios Sostis ligt in de baai van Laganas.

Dit gebied staat bekend als een van de belangrijkste leefgebieden van de caretta caretta, een van de grootste soorten zeeschildpadden. Ze hebben een grote kop, donkere ogen en een roodbruine schild.

Deze schildpadden zijn vrij zeldzaam maar oa op Zakynthos kom je ze gelukkig nog tegen. De vrouwtjes leggen hier (vanaf half mei - augustus) op de stranden hun eitjes. De eitjes worden door de schildpadden in het zand begraven, hier blijven ze ongeveer 60 dagen liggen, Lekker in de warme zon, voordat ze uitkomen. Na 60 dagen komen de eitjes uit en kan het avontuur van de kleintjes beginnen. De kleine schildpadjes moeten op eigen kracht de zee zien te bereiken, ze moeten dus goed hun spieren trainen.

Ze kunnen nog niet heel goed zien en moeten op hun eigen ‘navigatiesysteem’ de zee zien te bereiken.

Dit hele proces vindt ‘s nachts plaats, de kleintjes komen op het licht af dat door het licht van de sterren en de maan op zee wordt weerkaatst...

Het gekke is dat de vrouwtjes precies op dezelfde plek hun eitjes leggen als waar ze zelf geboren zijn (hoe ze dat weten..... geen idee). De moeder schildpadden bemoeien zich verder niet meer met de kleintjes en gaan via Kaap-Verdië richting Brazilië. Dit is een reis van ongeveer een jaar, en dan weer een jaar voor de terugreis.

Wij hebben geluk en zodra wij in de baai zijn zien we een aantal van deze grote schildpadden. We zijn allemaal erg enthousiast, ze hebben een behoorlijk grote kop. Ze zwemmen rustig bij de boot.

Daarna varen we verder naar Keri caves. Het lukt onze jonge kapitein prima om in deze smalle grotten te komen en te draaien. Prachtig......

We hebben natuurlijk ook nog even de tijd om rustig te snorkelen en te zwemmen.

Wat een geweldig dag..... Karlien (Authentic Greece) had alles weer goed geregeld!