Olympia naar Zakynthos

15 augustus 2018 - Plános, Griekenland

We zijn vroeg opgestaan, koffers weer ingepakt.

Tegen 08.15 uur zijn we bij de ingang van het opgravingsterrein van Olympia.

Sinds 1875 is een Duits archeologisch instituut bezig de resten van het heiligdom van oppergod Zeus bloot te leggen.

In het jaar 776 v. Chr. vinden hier de eerste Olympische Spelen plaats. Deze spelen vormden samen met de spelen in Delphi en Korinthe het grootste nationale feest van Griekenland. Alleen de winnaar kreeg als trofee een olijfkrans.

In eerste instantie werd maar 1 wedstrijd gehouden: de stadionloop van 192 m. Later werden daar een dubbele stadionloop, een lange afstandsrace (4.600 m) en een vijfkamp aan toegevoegd. Alleen ongehuwde Griekse mannen konden deelnemen aan de wedstrijden. Vrouwen die stiekem naar deze mannen keken, kregen de doodstraf.

Elk jaar wordt de olympische vlam vanuit Olympia naar de stad van de spelen gebracht.

In 2007 heeft er een grote brand gewoed en is de helft van het bos rondom Olympia verloren gegaan.

Het is erg leuk om onder de boog door te lopen richting het olympisch stadion en om te zien waar de Olympische Spelen ooit zijn begonnen maar voor de rest viel dit erg tegen. Het opgravingsterrein van Messíni vonden wij vele malen mooier en indrukwekkender.

Na een lunch zijn wij richting Kyllini gereden, hiervandaan vertrekt de boot naar Zakynthos.

We waren tegen kwart voor 2 in de haven en konden het ticket ruilen om met de boot mee te gaan van half 3 (i.p.v. van vijf uur).

Deze veerboten zijn behoorlijk groot en varen in ongeveer 1 uur en 15 naar Zakynthos. Het is in de haven nog wel even goed uitkijken dat je de goede boot neemt want er vertrekken ook veerboten richting Kefalonia.

Eenmaal aan de overkant is het toch wel weer vertrouwd om op Zakynthos te zijn, ondanks dat er ontzettend veel is bijgebouwd.

We hebben met karlien afgesproken in Venus Beach bar in Tsilivi.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karlien Liewes:
    22 augustus 2018
    Het is natuurlijk wel een belevenis om te zien waar de OS begonnen zijn....is toch ongelooflijk.