Dag 18 en 19 - San Francisco

8 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Tegen half 10 zijn we lopend richting Union Square gegaan. Allereerst hebben we Muni cards voor het OV gekocht. Union Square is een centraal gelegen plein met een groot monument, Dewey Monument. Rondom het plein veel winkels, hotels en theaters.

Dewey Monument op Union SquareUnion square

Nob Hill, miljonairswijk, nette wijk. De prachtige kathedraal en het exclusieve Fairmont hotel. De wegen rondom Nob Hill zijn super steil. San Francisco is gebouwd op 43 heuvels, dus het hoogteverschil is dan ook niet zo vreemd.

We zijn daarna richting Chinatown gelopen. Onder de Leeuwenpoort door en dan zie je allemaal kleine winkeltjes met prullaria uit China zoals sieraden, kleding, vliegers enz. Leuk om doorheen te dwalen. Breng ook een bezoek aan een fortune cookie fabriek. Je kunt hier zo naar binnen lopen, je ziet dan ook hoe deze gelukskoekjes gemaakt worden.

Leeuwenpoort bij China TownChina Town

We hebben geluncht bij R&G Lounge. In één woord: heerlijk! Echt een aanrader.

Vandaar zijn we met de cable car naar Lombard Street gegaan. Lombard Street is een 1-richtingsweg met een stijgingspercentage van 21,3 %. Leuk om te zien. Ook de heggen en bloemen, hortensia's, zijn prachtig.

Lombard Streetop de trappenLombard Street prachtige kleurenDrukte Lombard StreetMooi uitzicht Lombard Street

We hebben s' avonds in het hotel gegeten.

De volgende morgen zijn we met met de cable car richting Powell Street gegaan, daar overgestapt richting Fisherman's Wharf.

Hangen uit een cable car

Op Pier 39 vind je de zeeleeuwenkolonie. In de winter/lente zie je ontzettend veel zeeleeuwen in de zomer trekken ze richting het zuiden maar er blijven altijd een aantal vlakbij de pier. Waarom ze hier zijn is onbekend......

Wat een gezelligheidLief!!SchattigGezellig bijelkaar

Je kunt wel uren naar de zeeleeuwen kijken, sommige liggen heerlijk, dicht bijelkaar te slapen maar vooral te jongeren spelen en plagen elkaar. Prachtig gezicht. Pier 39 zelf is vooral een commerciële kermis maar wel erg gezellig. Vanaf hier kun je ook heel duidelijk Alcatraz zien liggen. Het is mogelijk om (dagelijks ongeveer 4.000 bezoekers) het voormalige gevangenis eiland bezoeken. Op Alcatraz zaten ooit Amerika's meest beruchte criminelen, waaronder Al Capone. De afstand naar het vasteland bedraagt maar 2 km. Alcatraz kende een goed veiligheidssysteem en mocht het toch lukken te ontsnappen dan moesten ze nog zien te overleven in het ijskoude water met een sterke stroming. In 1963 is de gevangenis gesloten.

Alcatraz

Tegen 15.00 uur zijn we met de bus richting de Golden Gate Bridge gegaan.

De brug bestaat dit jaar 80 jaar en is ontworpen door meneer Strauss. De Golden Gate Bridge is 2,7 km lang en hangt 67 m boven het water. Helaas hadden wij geen helder zicht. Jammer voor de foto's.

Golden Gate BridgeEva en miniatuur Golden Gate Bridge

Wij hebben heerlijk gegeten bij Brick and Beam.

MinihamburgersNachos

1. Ira: