Dag 7 - Grand Canyon - Monument Valley

27 juli 2017 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

Vandaag een lange rit naar ons overnachtingsadres in Bluff, Posada Pintada.

We verlaten het NP Grand Canyon via Desert View. Overal prachtige uitkijkpunten over de Canyon.

Desert View DrivePrachtig

Vanuit de Desert View Watchtower heb je een prachtig uitzicht over de Canyon en de Colorado rivier.

Desert View WatchtowerTorenUitzicht vanuit TorenMuurschilderingen Desert View WatchtowerColorado River

Via Kayenta komen we in Monument Valley. Lange recht wegen, aparte omgeving. Veel paarden en schapen. Zo nu en dan grote rode rotsblokken. We komen onderweg maar weinig mensen/auto's tegen. Het is erg rustig.

Vroeger (miljoenen jaren geleden) lagen er in dit gebied veel meer rotsen maar door erosie slijten de zachtere lagen. Hierdoor hebben zich mesa's gevormd. Dit zijn de brede rotsen die aan de bovenkant plat zijn. Ook deze mesa's slijten en als de breedte van de rots kleiner is dan de hoogte worden het buttes genoemd.

Mooi gezichtMonument Valley

Monument Valley behoort tot het Navajo Tribal Park en behoort dus tot het grondgebied van de Navajo Indianen.

Samen met een Indiaan

In Monument Valley zijn veel films, videoclips en reclamespotjes opgenomen zoals Once upon a time in the West (1 scène), Back to the Future III, Indiana Jones and the last Crusade en dan de vele sigarettenreclames. Hollywood is voor de indianen een belangrijke bron van inkomsten.

3 meest bekende 'buttes'

Bij het Visitor Centre heb je een mooi uitzicht over een aantal van de bekende rotsen. Het landschap in Monument Vallley is prachtig - wij zijn met de auto tussen deze zandsteenruïnes doorgereden - heel erg mooi. Overal staan indianen sieraden te verkopen.

IndrukwekkendDromenvangerVoor Spearhead Mesa

Ons hotelletje was nog een eindje verder rijden. Het zag er aan de buitenkant niet echt leuk uit maar de binnenkant was prachtig en erg schoon.

Rosada Pintada

We hebben gegeten in het plaatselijke café, Twin rock café. Het eten was heerlijk, Dennis had iets met kip, salade en rijst. Eva en ik hadden quesedillas, kipvleugeltjes en frietjes.

Twin RocksRestaurant Twin Rocks

We waren op tijd weer in het hotel en hebben of nog een beetje gelezen. Het heeft later die avond erg hard en veel geregend.

Hotel :  Posada Pintada

1. Edmond:
    29 juli 2017
    Spiek even mee via Frouwke. Leuke verslagjes, mooie reis.

Als zelfverklaard Once-upon-a-time-in-the-west-kenner, 1 correctie, die film is (net als alle spaghettiwesterns) voornamelijk in Rome (studios) en Zuid-Spanje (dorp en alle trein-scenes: Tabernaswoestijn) gefilmd. Behalve wat landschapsplaatjes is maar een scene, de ophanging, in Monument Valley gefilmd.

Kortom, Italiaanse regisseur (Leone), Italiaanse componist (Morricone), enin dit geval een Italiaanse schone (Cardinale, eigenlijk Tunesisch maar Italiaanse ouders en carrière), locaties Italie en Spanje, film precies zoals het moet zijn: meeslepende nep :)
  2. Grietje:
    29 juli 2017
    Hi Edmond, bedankt voor je aanvulling op ons verslag. Jij bent dus een echte 'once upon a time in the west' kenner. Het is wel een prachtige film.